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社説:保安院もやらせ 信頼の底が抜けた

(Mainichi Japan) July 30, 2011
Accusations of public opinion manipulation by NISA have damaged trust
社説:保安院もやらせ 信頼の底が抜けた

Revelations that the government's Nuclear and Industrial Safety Agency (NISA) may have attempted to manipulate public opinion on nuclear energy have badly damaged the credibility of the nuclear regulator.
 中部電力と四国電力が、プルサーマル計画に関し、国が過去に主催したシンポジウムをめぐり、経済産業省原子力安全・保安院から、参加者の動員や「やらせ質問」を依頼されていたことを発表した。

It's like the thief you caught red-handed turned out to be a police officer.
 これでは、泥棒を捕まえてみればお巡りさんだった、ということではないか。

Chubu Electric Power Co. and Shikoku Electric Power Co. have said that in the past, NISA asked them to have insiders attend government-sponsored symposia on a "pluthermal" project and only ask panelists non-damaging questions.
質問が反対派に偏るのを避けるため、計画に肯定的な質問をしてもらうのが目的だったという。

If NISA, whose role is to examine the structure and equipment of nuclear power plants and ensure their safety, has in fact attempted to lead public opinion, it is a serious problem.
 原発の構造や設備などを審査し、安全を確保する役目の保安院が、プルサーマル計画推進のために、世論を誘導しようとしたのであれば、極めて罪深い。

To restore the public's trust, the government must get to the bottom of this scandal and review the role of NISA.
国民の信頼を取り戻すには、事実関係を徹底的に調査し、保安院のあり方を早急に見直すしかない。

Leading to these new revelations was the news that Kyushu Electric Power Co. asked insiders and subsidiary companies to send e-mails supporting resumption of halted reactors at its Genkai Nuclear Power Plant in Saga Prefecture to a TV program.
 発端は九州電力が、関連会社に対し、玄海原発(佐賀県玄海町)の再稼働を支持する電子メールを投稿するよう依頼した「やらせメール」問題だった。

The Economy, Trade and Industry Ministry took the incident seriously and instructed power suppliers to conduct in-house investigations for any more similar problems, which is how the latest case emerged.
事態を重く見た経産省が、同様の問題がなかったかどうか、電力各社に調査を指示したところ、今回の「やらせ依頼」が判明した。

The most recent incident has further deepened public distrust in the nuclear power industry and the government regulator, who seem to have paid little heed to public opinion.
民意を軽視するのが、「原子力ムラ」の体質なのだろうか。国民の不信感は深まるばかりだ。

The public is divided over nuclear power because of safety concerns, and the pluthermal project -- in which fuel with plutonium mixed in is used in regular reactors -- was controversial.
 安全性への疑問が付いて回る原発には、賛否両論がある。プルトニウムを混ぜた燃料を通常の原子炉で燃やすプルサーマル計画も激しい論争を呼んだ。

The NISA organized symposia on the project were supposed to be for sincerely listening to the opinions of residents in areas that were to host the project and make a decision through a democratic process.
だからこそ、立地自治体の住民の声を真摯(しんし)に聞き、民主的な意思決定を目指したのではなかったか。

If NISA attempted to manipulate public opinion on the project, they have betrayed the public's trust.
保安院の「やらせ依頼」は、そうしたプロセスに期待してきた国民の信頼を踏みにじるものだ。

In the first place, there is a major problem with the Agency for Natural Resources and Energy, which promotes nuclear power policy, and NISA, which is supposed to pull the brakes on nuclear power when necessary to for safety reasons, coexisting under the umbrella of the Economy, Trade and Industry Ministry, because top-ranking bureaucrats involved in policymaking cycle between the ministry, the agency and NISA every few years.
 もともと、原発推進にアクセルを踏む資源エネルギー庁と、安全確保のためにブレーキを踏む役目の保安院が、経産省内で併存していることに無理があった。実際、政策の意思決定に関わる幹部職員は、数年のサイクルで本省、エネ庁、保安院間を異動する。

Under these circumstances, it is difficult for NISA to maintain independence as a nuclear power regulator.
これでは、保安院が厳格な独立性を保つのは難しいはずだ。

Both electric power companies and the government are under mounting criticism since the crisis at the tsunami-hit Fukushima No. 1 Nuclear Power Plant, and even nuclear reactors that other plants that have finished regular safety inspections have not been able to be restarted.
 東京電力福島第1原発の事故で、電力会社、政府双方に対する国民の視線は厳しさを増すばかりだ。点検を終えた原発も再稼働できない事態が続いている。

These latest revelations have surely only made it more difficult for a resumption of those operations.
今回の問題で、再稼働へのハードルはさらに高まったといえるだろう。

Economy, Trade and Industry Minister Banri Kaieda -- who has bitterly criticized Kyushu Electric Power for its e-mail scandal and demanded that its president step down -- has to take this scandal seriously.
 九電のやらせメール問題を厳しく批判し、社長の辞任を求めていた海江田万里経産相は、足元から噴出した問題を深刻に受け止めなければなるまい。

He has, of course, announced that the ministry will set up a third-party fact-finding panel to investigate the incident, but the government needs to take all possible measures, including making NISA an independent agency, in order to prevent a recurrence of this scandal and to restore the public's confidence.
第三者委員会を作って、事実関係を徹底的に調査する意向を表明したが、当然だ。福島の事故前から私たちが主張してきた保安院の分離独立も含め、再発防止、信頼回復への取り組みを急ぐべきだ。

毎日新聞 2011年7月30日 2時30分
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by kiyoshimat | 2011-07-31 03:04 | 英字新聞

米財政危機 世界の混乱回避へ歩み寄れ

The Yomiuri Shimbun (Jul. 29, 2011)
U.S. needs to compromise on debt ceiling talks
米財政危機 世界の混乱回避へ歩み寄れ(7月28日付・読売社説)

Negotiations among U.S. President Barack Obama, members of his Democratic Party in Congress and their Republican Party counterparts over raising the federal government's borrowing limit are facing rough going.
 米国政府の債務上限の引き上げを巡って、オバマ大統領と与野党の協議が難航している。

A compromise is needed to avoid turmoil in the world economy and financial markets.
 世界経済や市場の混乱を回避するために、歩み寄ることが求められよう。

The federal debt, the amount the U.S. government is allowed to borrow, has reached the 14.3 trillion dollars (about 1.12 yen quadrillion) ceiling provided by law.
 米国政府の借金枠である連邦債務は、法律で定められた上限の14・3兆ドル(約1115兆円)に達している。

If the administration fails to win congressional approval to raise this ceiling by the Aug. 2 deadline it will be unable to issue new Treasury bonds, thus running out of fiscal funds.
 政府は8月2日の期限までに、議会から上限引き上げの同意を得ないと、新たに国債を発行できず財政資金が底をつく。

Should this happen, the payment of salaries to civil-service workers and of pension benefits would almost certainly be delayed.
公務員への給与支払いや、年金などの給付が滞る見通しだ。

With the deadline approaching, a sense of caution has arisen, prompting the dollar to be sold in foreign currency markets, and sending the yen soaring to a level of 77 yen to the dollar, a new four-month high.
 時間切れが迫る中、警戒感が高まり、外国為替市場ではドルが売られ、円相場は約4か月ぶりに1ドル=77円台まで急騰した。

===

Exporters to suffer

The risk of a further decline of the dollar and the accompanying sharp rise of the yen will seriously affect the earnings of Japanese export-oriented businesses, putting a damper on the nation's economic recovery and post-disaster reconstruction.
 ドルリスクに伴う円急騰が日本の輸出企業の収益に打撃を与え、景気回復や震災復興に水を差す。

This situation is extremely worrying.
憂慮すべき事態と言えよう。

The focal points of the fiscal negotiations in the United States are how much the debt ceiling should be raised and how to reduce the record-high federal deficit.
 米国の財政協議の焦点は、債務上限の引き上げ幅と過去最悪に膨らんだ財政赤字の削減である。

The Republican Party has proposed the debt limit be raised by 1 trillion dollars for now, and then raised further later, after methods to cut the deficit are determined by the end of the year.
 野党共和党は、ひとまず上限を1兆ドル引き上げ、年末までに赤字削減策を検討したうえで、上限をさらに引き上げる案を提示した。

The Republicans' proposal could be aimed at putting pressure on the Democrats with an eye on the presidential election in autumn next year.
来年秋の大統領選に向け、揺さぶりをかける狙いだろう。

The Democratic Party's proposal is to raise the ceiling by 2.5 trillion dollars.
 一方、与党の民主党案は、2・5兆ドルの大幅な上限引き上げだ。

The Democrats apparently want to resolve the issue as quickly as possible so it does not rear its head again before the election.
選挙前に問題を再燃させたくないという思惑がうかがえる。

The situation will become extremely serious if the talks collapse.
 事態が緊迫するのは、大詰めの協議が不調に終わった場合だ。

There is a risk of a default by the United States, whereby the administration will become unable to redeem Treasury bonds and the U.S. credit rating probably will be downgraded.
 米国債の償還に必要な資金が賄えない債務不履行(デフォルト)に陥ったり、国債の格付けを引き下げられたりする恐れがある。

===

Serious losses feared

The Chinese and Japanese governments, as well as financial institutions around the world, hold a sizable amount of U.S. Treasury bonds.
 中国や日本政府のほか、世界の金融機関が米国債を大量に保有している。

If the credibility of the Treasury bonds declines, the price of the bonds will plunge, causing sizable losses to bondholders and undercutting stock prices around the world.
米国債の信認低下で価格が急落して損失が生じ、世界の株価が軒並み値下がりするような混乱が起きかねない。

The United States is responsible for preventing such a crisis.
 危機を防ぐ責任は米国にある。

We hope the U.S. president will exercise his leadership to realize a hike in the debt ceiling.
大統領が指導力を発揮し、債務上限引き上げを実現することが期待される。

Both parties should refrain from playing political games but look squarely at the harsh reality of the world economy and the markets.
与野党も政治ゲームを過熱させず、世界経済や市場の厳しい現実を直視すべきだ。

Reducing the federal deficit is an important task.
 財政赤字の削減も課題だが、

However, it may be realistic to negotiate separately on such fiscal reconstruction measures as tax hikes.
増税などの抜本的な財政再建策については、切り離して協議することが現実的な選択肢ではないか。

In Europe, Greece has called on the European Union and other entities to extend additional financial support so it can emerge from its fiscal crisis.
 欧州では、財政危機が再燃したギリシャが欧州連合(EU)などに追加支援を仰いだが、

But the prospects of containing the Greek crisis are uncertain.
危機封じ込めの展望は不透明だ。

The turmoil in the United States and Europe should act as a warning bell for Japan, which is gripped by the worst fiscal deficit among advanced nations.
 先進国で最悪の財政赤字を抱える日本は、欧米の混乱を警鐘と受け止める必要がある。

Japan needs to expedite efforts to put its own fiscal house in order.
日本も財政健全化を急がねばならない。

(From The Yomiuri Shimbun, July 28, 2011)
(2011年7月28日01時14分 読売新聞)
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by kiyoshimat | 2011-07-30 02:59 | 英字新聞

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by kiyoshimat | 2011-07-29 05:04 | アドセンス

社説:米債務上限交渉 世界を道連れにするな

(Mainichi Japan) July 27, 2011
U.S. gov't must make debt deal to prevent another 'Made in USA' global finance catastrophe
社説:米債務上限交渉 世界を道連れにするな

With each passing day, the unthinkable grows closer: default by the government of the United States on the U.S. national debt.
 「ありえない」と思われてきた事態が、日一日と現実に近づいている。世界で最も信用力が高い米国債の債務不履行(デフォルト)だ。

The deadline for the U.S. Congress to approve raising the country's debt ceiling from the current 14.3 trillion dollars is Aug. 2.
 期限は8月2日。

If the deadlock between President Barack Obama and his fellow Democrats in Congress, and Republican members of Congress behind House Speaker John Boehner is not broken by that date, the U.S. government will run out of cash, civil servants will stop getting paid, social security checks won't be issued, and government services will grind to a halt.
それまでに米議会が現行14・3兆ドル(約1130兆円)の連邦債務の法定上限を引き上げられなければ、政府の現金は底をつき、公務員への給料支払いや社会保障の給付が止まり、行政サービスが深刻な停滞を余儀なくされる。

However, the greatest fear surrounding a default is that it would cast the global financial markets into chaos and deal a massive blow to the world economy.
 だが最も心配なのはデフォルトによる金融市場の混乱や世界経済への打撃だ。

The market still apparently believes that a U.S. default is impossible, and that a last-minute deal will be made to raise the debt ceiling.
市場はまだ「ありえない」と土壇場での決着を信じようとしているが、

However, with the U.S. dollar drifting down to just 77 yen, the strain even in market circles is beginning to show.
円相場が一時、1ドル=77円台に突入するなど、次第に緊迫の度合いが高まってきた。

Debt-rating giant Moody's Investors Service first slapped its premiere AAA rating on U.S. debt in 1917, and it hasn't budged since.
 米格付け会社、ムーディーズ・インベスターズ・サービスが初めてトリプルAという最高位の格付けを与えた1917年以来、1世紀近く最もデフォルトから遠い位置にあった米国債である。

The very fact that it has been considered the most trustworthy sovereign debt in the world for so long makes predicting what effects the current crisis will have all the more difficult.
想定外の事態に陥った時の影響は極めて予測しがたい。

However, even as the world sweats over the looming financial catastrophe, Washington gazes only inward, fixated on its political game of chicken.
 ところが市場や世界の不安をよそに、ワシントンでは今なお、内向きの政治ゲームが続く。

Far from narrowing the gap between the Republican and Democratic positions, it appears the parties are digging in, making a compromise even more difficult to reach.
与野党の溝は狭まるどころか、むしろ修復し難いほど開きつつあるようだ。

The Republicans are set on raising the debt ceiling in two stages -- the first this year and the second in 2012 -- and starting negotiations on serious cuts to the budget deficit in tandem with the second step.
 債務の上限引き上げを今年、来年の2段階で行い、本格的な財政赤字削減策の協議を2段階目の引き上げと絡めたい共和党。

Their aim is to time the second stage -- and the accompanying budget cuts -- to land in the midst of the 2012 presidential election campaign, hoping to destabilize their Democratic opponents at the vital moment.
来年秋の選挙前に相手を揺さぶる狙いがある。

The Democrats, however, are pushing to have the debt ceiling raised this year by an amount that would also cover 2012, thereby getting the party through the autumn election without need of a pitched battle over budget cuts.
これに対し民主党は今回1回で来年末までの必要分を引き上げたい考えだ。

Of course, it's natural for politicians in democratic countries to worry about the next election.
 政治家が次の選挙を意識するのはどこの国でも同じだろう。

Particularly members of the U.S. House of Representatives, who must face voters every two years, tend to play constantly to their district constituents to better their chances of retaining their seats.
特に全議席が2年ごとに改選となる米下院では、議員が常に選挙区受けを狙った言動を取りがちだ。

For the Republicans, who swept to a majority in the lower chamber in the last midterm election, this means taking a lot of pressure from the Tea Party grassroots conservative movement -- dead-set against raising the debt limit -- that helped propel the Republican Party to victory.
その下院で過半数を握るのが昨年の中間選挙で躍進した共和党だが、勝利を支えた保守系草の根運動「ティーパーティー」から、上限引き上げに断固反対するよう強い圧力がかかっている。

However, this should not be an issue subject to Washington's usual electoral anxiety.
U.S. congressmen and women must act to protect international trust in the dollar, to uphold what is so obviously a major U.S. interest.
 しかし、ここはドルの信用を守るという、はるかに大きな国益を優先させるべきだ。

That they and the president should get a deal done on the debt ceiling soon is a given, as is the necessity of drastic deficit-cutting measures.
債務の上限引き上げで早急に合意することはもちろん、実効性のある抜本的な財政赤字削減策も不可欠である。

Half measures would invite a U.S. debt downgrade, possibly triggering at least a short-term crash in the value of the dollar, long-term interest rate hikes, and sinking stock prices worldwide.
中途半端な妥結では、結局、格下げを招き、短期的にせよ、ドルの急落(円の急騰)や長期金利の急上昇、世界的株安など負の連鎖が起きる恐れがある。

"We can't allow the American people to become collateral damage to Washington's political warfare," Obama said during a national television address on July 25, aimed at rallying the American people around a call for compromise.
 「ワシントンの政争が米国民を巻き添えにするようなことは許されない」--。事態打開の道が見えない中、オバマ大統領は国民向けに演説し妥協を呼びかけた。

The potential chaos stemming from a failure to break the debt ceiling impasse, however, would not just suck in the American people.
しかし巻き添えになりそうなのは米国民だけではない。

It has not yet been three years since the collapse of Lehman Brothers sparked a global financial crisis that nearly tipped the world into another Great Depression.
リーマン・ショックからまだ3年もたたないのに、

No matter the causes or the background, it would be very difficult for us outside the United States to accept another "Made in the USA" financial catastrophe.
世界が再度、米国発の金融危機に巻き込まれることなど、到底、受け入れがたい。

毎日新聞 2011年7月27日 東京朝刊
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by kiyoshimat | 2011-07-29 03:34 | 英字新聞

風知草:みんな直人が悪いのか=山田孝男

(Mainichi Japan) July 26, 2011
Blaming everything on Kan won't solve nuclear issue
風知草:みんな直人が悪いのか=山田孝男

In his presentation "Tsuzuri Katakyoshitsu," rakugo storyteller Ryutei Chiraku IV pokes fun at himself with the saying, "It's all my fault that the postboxes are red and the telegraph poles are high."
 四代目・柳亭痴楽(りゅうていちらく)の「綴(つづ)り方狂室」に「〓郵便ポストが赤いのも、電信柱が高いのも、みんな痴楽が悪いのヨ」という自虐ギャグがあった。

Strange as it seems, this phrase is exactly the kind of thing we are hearing during debate in Japan's Diet now.
 いまの国会論戦がそれだ。

The March 11 disaster and nuclear crisis, the political strife, the strong yen, the budget deficit are all Prime Minister Naoto Kan's fault.
震災も、政争も、円高も、財政赤字も、みんな菅直人が悪いのヨである。

"If Kan would only quit, everything would be solved," politicians in both the opposition and ruling parties seem to be thinking.
野党も与党も「菅さえやめれば万事解決」の胸算用。

Kan, meanwhile, keeps his eyes low when he makes rebuttals, and it sounds as if he is making excuses.
菅の反論がまた、伏し目がちで言いわけがましい。

With the Fukushima nuclear crisis raging on, politicians should be questioning Japan's national policy of promoting nuclear power.
 今は原発推進の国策を問い直す時だ。

So why aren't the main parties facing up to the issue and debating the risks of nuclear power plants?
なのになぜ、大政党は原発リスクを正面から論じないのか。

Why is it always the Japanese Communist Party and the Social Democratic Party that take issue with these risks? リスクを追及するのはなぜ、いつも共産党と社民党なのか。

Surely this is a scientific issue, not a matter of ideology.
これはイデオロギーではなく、科学技術の問題ではないのか。そこを問いたい。

The lack of debate was recently highlighted over the issue of Vietnam's order of Japanese nuclear power plants.
 早い話が「ベトナム原発」問答だ。

Last year Japan received orders from Vietnam for two nuclear power plants.
日本は昨秋、ベトナムから原発を2基受注した。

It was Kan's top deal for the nation.
菅のトップセールスだった。

Now, however, Kan has moved toward abandoning nuclear power in his homeland.
その菅が脱原発へ動いた。

In a meeting of the House of Representatives Budget Committee on July 20, a lawmaker from the opposition Liberal Democratic Party (LDP) posed the question, "Is it all right to export dangerous nuclear power plants?"  先週20日の衆院予算委で、自民党が「危ない原発を輸出していいのか」と追及した。

Kan explained the background to the deal, but sidestepped the question, saying, "We need to debate this within the context of our energy policies and growth strategies."
菅は経過説明の揚げ句、「エネルギー政策と成長戦略を含めた中で議論が必要」とかわした。

This dialogue was an example of an intelligent question and a silly answer, but the lawmaker posing the question didn't provide any view on the issue either, and as a natural consequence the debate sank into superficiality.
賢問愚答には違いないが、攻める側も最後まで自分の考えは明かさず、当然の帰結として、論戦そのものが浅くなった。

Balancing the nation's role as an economic superpower built on exports, and moves abandoning nuclear power is an issue of great magnitude.
 「経済技術大国=輸出立国主義」路線と「脱原発」路線の調和は歴史的な課題である。

Ideally Kan should clearly explain the issues, but one cannot say he is incompetent or insincere just because he has been slow.
首相が鮮やかに説明できれば理想的だが、もたついたから無能、不実とも言えない。

If Japan's leader were "Prime Minister Yoshihiko Noda" or "Prime Minister Yoshito Sengoku" or "Prime Minister Sadakazu Tanigaki" would we then receive a clear explanation?
 もしも野田佳彦首相や、仙谷由人首相や、谷垣禎一首相であれば、説明しきれるか。

It's unlikely.
そうもいくまい。

The answers to nuclear problems do not come simply by changing the face of the prime minister.
首相の顔を代えれば答えが出る問題ではない。

If politicians are to question nuclear power plant exports to Vietnam, they must go to the root of the issue and settle the question of what, exactly, is dangerous.
「ベトナム原発」問答の背景は大きく、根は深い。
 ベトナムへの原発輸出の是非を問うなら、まず、何が危険かという根源の問題から整理しなければならない。

Scientists are divided over the risks associated with nuclear power plants, but the diagnosis of the insurance industry is said to be uniform and objective.
 原発リスクに関する科学者の見解は割れているが、保険業界の見立ては均質で客観的だと言われている。

Masaji Shinagawa, 86, the former president of Nipponkoa Insurance Co. and a current company adviser, as well as a permanent executive secretary of the Japan Association of Corporate Executives, gave his opinion on the issue in the May issue of the journal Sekai, in an article titled, "Nuclear Power and Damage Insurance."
元日本興亜損保社長、品川正治(86)=現同社相談役、経済同友会終身幹事=がこう言っている。

"The nuclear power industry can only exist in a framework separate from that of regular economic business, including from the perspective of damage insurance," he stated.
 「原子力事業は、損害保険という側面から見ても、通常の経済的営みとは別枠でしか存在しえない」(「世界」5月号「原子力と損害保険」)

The reason for this is that nuclear disasters can't be tested, and so even in a worst-case scenario, the damages remain unpredictable.
 なぜなら原発災害は、テストできないので発生の確率が読めず、最悪の規模も損害も見当がつかないからだ。

The damage caused by a nuclear plant disaster spreads not only through the air and through society, but also spreads over time, damaging the genes of subsequent generations.
 被害は空間的、社会的のみならず、子孫の遺伝子を傷つけて時間的にも広がる。

Building nuclear power plants may be on the same scale as jumbo jets or huge tankers, but the elements are completely different.
同じ巨大技術でも、ジャンボジェットやマンモスタンカーとは全く異質だというのである。

Proponents of nuclear power say, "All we need to do is improve safety," but just what are the standards for safety, and what exactly can be considered safe?
 原発推進派は「安全性を高めればいい」と言うが、そもそも何を基準とし、何をもって安全と見るのか。

And how will spent nuclear fuel -- something we found out about through the Fukushima nuclear crisis -- be dealt with?
福島原発震災で思い知らされた使用済み燃料の処分はどうするか。

What are we to do with a nuclear fuel cycle that has no upside?
展望なき核燃料サイクルをどうするか。

What is to become of Japan's Monju sodium-cooled fast reactor?
「もんじゅ」はどうか。

Has the handling of spent nuclear fuel been settled in the contract with Vietnam?
ベトナムとの契約で使用済み燃料の処理をどう決めたのか。

There are mountains of issues that should be debated in the Diet, but politicians have tended not to focus on them.
 国会論戦に付すべきことは山ほどあるが、そういう流れになっていない。

Why?
なぜか。

Because they say Kan has already declared that he will resign.
首相はすでに退陣表明したことになっている。

As the opposition thinks that Kan will resign soon, it has put more energy into shaking up the ruling administration than in getting to the main issues.
もうちょっとで辞めると思うから、野党は本論より揺さぶりに精を出す。

Kan's perseverance is one of his merits.
 菅は粘りが身上だ。

The view earlier proposed by Keisen University professor Toru Takeda that Kan is playing the clown, giving the public time to think, is funny, but the Diet is clearly wasting time.
粘りながら「道化師」を演じ、国民に考える時間を与えているという武田徹・恵泉女学園大教授の見立て(本紙21日朝刊)が面白いが、国会は明らかに時間を空費している。

I want politicians to debate the risks of nuclear power rather than talking about Kan.
菅より原発リスクを論じてもらいたい。

(By Takao Yamada, Expert Senior Writer)
(敬称略)(毎週月曜日掲載)

毎日新聞 2011年7月25日 東京朝刊
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by kiyoshimat | 2011-07-28 03:58 | 英字新聞

中国鉄道事故―背伸びせず原因究明だ

2011/07/26
--The Asahi Shimbun, July 25
EDITORIAL: China must thoroughly investigate train disaster.
中国鉄道事故―背伸びせず原因究明だ

Concerns always existed that China's high-speed trains were dangerous. Now, those fears have become reality.
 中国の高速鉄道は危ない、という不安が現実になった。

In coastal Wenzhou, in Zhejiang province, one high-speed train rear-ended another.
 沿海部の浙江省温州で高速列車が別の高速列車に追突した。

Four carriage cars fell off a high bridge, and many people were killed or injured.
4両が高架橋から落ち、多数が死傷した。

To avoid this kind of accident in Japan and Europe, restrictions are in place on the number of trains running within a given distance.
Such a tragedy is unthinkable in Japan or Europe.
 こんな事故を避けるために、一定の区間を走る車両を制限する日本や欧州などの高速鉄道では考えにくい惨事である。

The cause of the accident is not yet clear.
原因はまだ定かでない。

We do not know whether the problem was with the train itself or with the signal or control systems.
 車両に問題があったのか、信号や制御のシステムにトラブルが起きたのか。

Chinese authorities appear to be in a hurry to resume services, but they should spend all their efforts on discovering the cause of the accident.
中国当局は運行の再開を急いでいるようだが、原因の究明に全力を注ぐべきだ。

China is rushing to build a high-speed rail network using foreign technologies like Japan's Shinkansen (bullet train).
 中国では新幹線など外国の技術を採り入れて、高速鉄道網の建設が急ピッチで進んでいる。

Late last month, the 1,318-kilometer-long Jinghu High-Speed Railway connecting Beijing and Shanghai opened to great fanfare.
先月末には、北京と上海を結ぶ全長1318キロの京滬(けいこ)高速鉄道が鳴り物入りで開業した。

However, there had been repeated warnings about the safety of China's high-speed trains.
 しかし中国の高速鉄道には、安全性に問題があるとの指摘が続いていた。

Some said that because the technology was not something China developed over time, but rather an imported hodgepodge, the system was prone to problems.
 肝心の技術が長年をかけて培ったものではなく、各国からの寄せ集めのため、不具合が起きやすいという見方があった。

Some also said safety concerns for the tracks and signals were being by-passed in the rush to finish construction.
また、突貫工事で架線や信号などのシステムの安全性を軽視している、との声も出ていた。

However, Chinese authorities are stressing that the technology they use, which was originally Japanese or European, was something they "digested and developed by themselves."
 ところが、中国当局は技術は日欧などのものを「消化し、独自に開発した」との立場を強調し、

Now they are moving to file patent applications for those technologies overseas.
外国で特許を申請する動きを見せている。

Some officials even boast that the Chinese high-speed rail "has far surpassed Japan's Shinkansen."
「日本の新幹線をはるかに超えた」と胸を張る当局者もいるほどだ。

However, former Rail Ministry officials have criticized China's high-speed trains as having no original technology?only things Japan and Germany left behind for safety purposes.
 しかし鉄道省の元幹部から、日独が安全のために余裕として残している部分を使っているだけで独自の技術などない――、そんな批判が相次いだ。

As if to confirm such criticisms, electronic failures have caused repeated problems, like emergency stops, even with the cutting-edge Jinghu rail.
 批判を裏付けるように、最新鋭の京滬鉄道でさえ、電気系統の故障による緊急停止といったトラブルが続出している。

In China, numerous train and bus accidents are caused by a disregard for safety measures.
 中国では、安全性を無視した列車やバスなどの事故が多い。

On July 22, a sleeper-style bus with passengers well over the legal limit caught fire in Henan province, killing 41.  22日には、河南省で定員を大幅に超えた乗客を乗せた寝台バスが炎上し、41人が死亡した。

The latest train accident occurred on the day that the government issued a decree saying "major accidents must be effectively prevented and adamantly avoided."
今回の鉄道事故は、政府が「重大事故の発生を効果的に防ぎ、断固として抑え込まなければならない」という通知を出したその日に起きた。

China is in the throes of development, and as such, the country is rushing to innovate technology everywhere.  発展を続ける中国は、あらゆるところで技術の革新を急いでいる。

The rewards of innovation are substantial, including contributions to the world economy.
その成果は世界経済への貢献もふくめて大きい。

However, it can be said that the latest accident has revealed the dangers of applying technology in haste.
だが今回の事故は、急速な技術応用の危険性を露呈したといえよう。

Chinese authorities must thoroughly investigate this accident, with the help of Japan and Europe, and establish a safety-first principle.
 中国当局は日欧の協力も求めて事故を徹底的に調査し、安全第一の基本を確立しなければならない。

If Chinese officials are unable to do that, they might well give rise to the "China risk" argument that questions the safety of Chinese technology in not only public transport but also in a wide variety of sectors.
それができなければ、交通機関にとどまらぬ幅広い分野で進む急成長に対して、技術の安全さを危ぶむ、中国リスク論さえ招きかねない。
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by kiyoshimat | 2011-07-27 04:02 | 英字新聞

日米韓外相会談 「北」非核化へ具体的行動迫れ

The Yomiuri Shimbun (Jul. 25, 2011)
3 nations must act as 1 to get action from N. Korea
日米韓外相会談 「北」非核化へ具体的行動迫れ(7月24日付・読売社説)

Resuming the six-party talks on North Korea's nuclear development programs will be meaningless if it is done with no conditions attached.
 6か国協議を再開するだけでは意味がない。

It is vital to continue to press Pyongyang to take concrete action so that substantive progress is made toward denuclearizing the Korean Peninsula.
朝鮮半島の非核化が実質的に進展するよう、北朝鮮に「具体的行動」を迫り続けることが肝要だ。

Foreign Minister Takeaki Matsumoto, U.S. Secretary of State Hillary Clinton and South Korean Foreign Affairs and Trade Minister Kim Sung Hwan met Saturday on the Indonesian resort island of Bali and adopted a joint statement.
 松本外相、クリントン米国務長官、韓国の金星煥外交通商相がインドネシア・バリ島で会談し、共同声明を発表した。

Referring to preconditions for resuming the stalled multilateral talks, the statement sought from North Korea "sincere efforts to improve relations" with Seoul, including constructive dialogue between the two Koreas.
 声明は、6か国協議を再開する前提として、北朝鮮に「真摯(しんし)かつ建設的な南北対話を含めた誠意ある努力」を求めた。

It also prodded Pyongyang to "take concrete steps to demonstrate a genuine commitment to denuclearization."
「非核化に対する真のコミットメント(確約)を示すための具体的行動をとる」ことも促している。

In addition to such outrageous acts as sinking a South Korean naval vessel and the deadly shelling of South Korean border island Yeonpyeong, North Korea last year went so far as to announce uranium enrichment activities.
 北朝鮮は昨年、韓国軍哨戒艦の撃沈、延坪島砲撃に加え、ウラン濃縮活動の公表まで行った。

It could never be logical to overlook all such things to reopen the six-party talks.
 一切を不問にする形で、6か国協議を再開するのは、筋が通らない。

Commitment on the part of the North to take concrete action toward abandoning its nuclear weapons programs should be a minimum requirement for the talks' resumption.
北朝鮮が核放棄に向けて具体的な行動を約束することが、再開の最低限の条件となるべきだ。

===

Pyongyang's move for dialogue

In this sense, the "three-stage approach" taken by Japan, the United States and South Korea in calling first for North-South dialogue, followed by consultations between the United States and North Korea and then resumption of the six-party talks should be considered right and proper.
 その意味で、まず南北対話、次に米朝協議を経て、6か国協議を再開するという日米韓の「3段階」論は、妥当な考えと言えよう。

Up until recently, Pyongyang ignored the South Korean administration of President Lee Myung Bak, but consultations took place for the first time in two years and seven months between the two Koreas' chief nuclear envoys the day before the foreign ministerial talks involving Japan, South Korea and the United States.
 北朝鮮は、「韓国の李明博政権は相手にしない」という強硬姿勢を示していたが、今回、2年7か月ぶりに韓国との高官協議に応じた。

With its economic hardships continuing, Pyongyang may have redirected its course of action in favor of promoting dialogue.
経済的困窮が続く中、対話路線にカジを切ったのだろう。

It is an old North Korean trick to ferociously condemn foreign countries and then suddenly offer to wheel and deal.
 相手国を激しく非難したり、一転して取引を持ちかけたりするのは、北朝鮮の常套(じょうとう)手段だ。

There should be no excessive response to such maneuvering.
過剰な反応は禁物である。

Japan, the United States and South Korea should deal with the North in a coolheaded manner by ensuring unity among themselves.
日米韓は、3か国の結束を固めたうえ、冷静に対応する必要がある。

China can play a significant role as chair of the six-party talks.
 6か国協議の議長国である中国の役割も大きい。

Instead of sitting on the sidelines, Beijing should be aware of its obligation to persuade Pyongyang to make concessions to Tokyo, Washington and Seoul.
事態を傍観することなく、北朝鮮に歩み寄るよう説得することが責務だ。

Ever since last year, Japan, South Korea and the United States have stepped up military cooperation, as shown by the Self-Defense Forces' participation as an observer in joint maneuvers of the United States and South Korea.
 日米韓は昨年以降、米韓合同軍事演習に自衛隊がオブザーバー参加するなど、軍事協力を拡充している。

Enhancement of such cooperation is important to curb Pyongyang's provocations.
こうした協力は、北朝鮮の軍事的な挑発行為を抑止するうえで重要だ。

Military cooperation should be advanced steadily.
着実に推進したい。

The joint statement from the foreign ministerial talks also called for North Korea to "take action to resolve the issues of abduction and family reunions."
 外相会談の声明は、北朝鮮に対し「拉致問題を解決するための行動をとる」ことも呼びかけた。

===

Good timing for progress

Bilateral talks on the abductions of Japanese by North Korean agents have been at an impasse since September 2008, when Pyongyang unilaterally scrapped its pledge to reinvestigate the whereabouts of abductees.
 拉致問題は、2008年9月に北朝鮮が再調査の約束を一方的に破棄して以来、停滞している。

In the middle of this month, however, Kansei Nakano, the minister in charge of the abduction issue, visited South Korea to exchange information with South Korean officials including Unification Minister Hyun In Taek.
 今月中旬には、中野拉致問題相が訪韓し、玄仁沢統一相らと情報・意見交換を行った。

Such interactions can be attributed to the improvement of relations between Japan and South Korea under the Lee administration.
この種の協議ができるのも、李政権下での日韓関係改善の効用と言える。

The United States and South Korea will have presidential elections next year, in November and December, respectively.
 米国は来年11月、韓国は来年12月に、それぞれ大統領選を予定している。

Japan, South Korea and the United States should share the understanding that with relations between the three going so well, now is a good opportunity for progress on Korean issues.
The three nations should do their utmost to yield concrete results in dealing with issues involving the North.
日米韓は、連携が順調な今が北朝鮮問題を前進させる好機だととらえ、具体的な成果を生むよう全力を挙げねばならない。

(From The Yomiuri Shimbun, July 24, 2011)
(2011年7月24日01時15分 読売新聞)
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by kiyoshimat | 2011-07-26 05:10 | 英字新聞

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by kiyoshimat | 2011-07-25 13:11 | アドセンス

香山リカのココロの万華鏡:やさしさと心の病 /東京

(Mainichi Japan) July 24, 2011
Kaleidoscope of the Heart: The effects of disaster on the kindest among us
香山リカのココロの万華鏡:やさしさと心の病 /東京

It has now been more than four months since the Great East Japan Earthquake and tsunami.
 震災から4カ月以上がたった。

At my clinic in the Tokyo area, I have had a number of patients come to me with a condition called "sympathy fatigue," brought on essentially by feeling too much, too long for the people in the disaster areas.
 首都圏にある私の勤務先の診療所では、被災地の方々に心を寄せすぎて、自分も傷ついてしまう「共感疲労」と呼ばれる状態に陥り、

Symptoms I have observed many times include insomnia, depression, feelings of helplessness, and feeling physically drained.
不眠、気持ちの落ち込み、無力感、からだのだるさなどに苦しむ人が多く目についた。

What is to become of these people?
その人たちは、いまはどうなっているのか。

Most of us, while mindful of conditions in the disaster-ravaged northeast, continue to live our lives as normal.  ほとんどの人は、被災地のことを気にかけながらも、いつもの自分の生活を送っている。

There are also probably many of us who have come to feel thankful for the lives we have and appreciate the importance of each day because of March 11.
「こうやってふつうに暮らせるだけでありがたい」と、これまで以上にあたりまえの日々の大切さをかみしめている人も少なくない。

However, there are also those among us who have been filled these past months with pain and sorrow over the earthquake and tsunami.
 ただ、一方で悲しみや心の痛みが長引いている人もいる。

Even now just seeing disaster-related news can drive some people to cry so hard they can't move, and drain them of any ambition for family or work.
いまだに震災関連のニュースを見ると涙があふれて動けない、仕事や家庭生活への意欲がわかない、という人たちは、

These people, who are not in fact direct victims of the catastrophe, have nonetheless been traumatized to such a degree they could even be developing Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD).
直接、被災はしていないものの、心のトラウマ後遺症つまりPTSDに移行しかけているのかもしれない。

PTSD is typically thought to emerge in people with direct experience of a terrible disaster, crime or warfare. これまでPTSDは直接、災害や犯罪を体験した人だけがなると考えられてきたが、

However, with the earthquake and tsunami on every TV screen, it is possible that PTSD could develop even in people not directly affected.
今回の震災では、テレビなどであの映像に触れた人にも起きる可能性がある。

The scope of the disaster was enormous, as was the flood of news and images about it.
災害の規模が大きく、映像や情報の量も多かったということだ。

For those so deeply affected, I provide directions for ways to relax and prescribe anti-anxiety medication as necessary.
 そういう人には必要に応じて緊張を解くリラクゼーション法を指導したり、不安を抑える薬を使ったりもするが、

But I also tell them very earnestly, "You, who feels so much for a disaster zone so far away, are a truly kind and sensitive person."
私はしみじみこう言ってしまう。「遠く離れた被災地のためにそこまで心を痛めているあなたは、本当に心が繊細でやさしいんですね」

I mean this absolutely.
 これは私の本音だ。

In this day and age when anyone could say they have only enough energy to think about their own problems, it's amazing that there remain people who can show so much compassion and sorrow over someone they've never even met, sharing their tears and their pain.
誰もが「自分のことだけで精いっぱい」となりがちな今、自分のことでなく、会ったこともない人の悲しみに心を寄り添わせ、いっしょに泣いたり傷ついたりし続けている人たちがいる。

Of course, those who show signs of PTSD should be treated, but I also think that such kindness and empathy should be treasured.
もちろん、その人たちのPTSDは治すべき“心の病”かもしれないが、私にはそのやさしさは貴重なものにも思えるのだ。

One visitor to my office told me, "After the disaster, I thought I would do anything for the victims; I would give any amount if it helped.
 別の人は、診察室でこう言った。「震災直後、私は被災者のために何でもしよう、いくらでも寄付しよう、と思いました。

But, after a while, I forgot that feeling, and went back to my "me-first" everyday existence.
でも、いつのまにかそんなことも忘れて、自分優先の毎日です。

I feel truly terrible about myself when I think about that."
ひどい自己嫌悪を感じます」。

I told the patient, "It's okay as long as you can just feel sympathy.
この人にも、「そう思える気持ちがあるだけで十分。

There's no reason to suffer yourself, so it's best to put what's going on in your own life first."
苦しむ必要はないので、まずは自分の生活を」と声をかけた。

It seems strange to me that those who can quickly switch back to thinking about themselves are happy and doing well, while those who feel the most for the disaster victims must end up overcome by sadness and pain.
 いち早く「自分が大切」と気持ちを切り替えた人は元気で、「被災地のために」と考え続けている人が、傷ついたり落ち込んだりしなくてはならない。

Shouldn't these people, whose kindness and generosity lend support to the disaster areas, be supported in turn? That sounds about right to me.
考えてみれば、これはちょっとおかしな話だ。この人たちのやさしさが、被災地を支え、そして自分を支えられるようになればいいのに、と思う。

毎日新聞 2011年7月19日 地方版
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by kiyoshimat | 2011-07-25 06:56 | 英字新聞

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それより、なにより、一番大切なものはサイトのコンテンツなのです。



アメリカ勤務のスラチャイ(私^^)が証言します。



Contents is the King. (サイトはその内容で勝負する trans. by srachai)



前置きが、長くなりました。



VALID SEOサイトのレビューを簡単に示します。



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by kiyoshimat | 2011-07-23 16:06 | アドセンス